Welkom bij:
|
De nieuwe taxi is Engels en elektrisch
Het Parool 17 januari 2009 Voorpagina (Door Jasper Karman) ![]() De nieuwe Amsterdamse taxi is een Engelse black cab en hij rijdt elektrisch. Nog dit jaar gaan er vijftig de weg op, zegt TCA-directeur Bas Vos, waarvan al twintig voor de zomer. De auto's zijn schoner, stiller en veiliger. Het stadsbestuur is enthousiast over Vos' plan. Vorig jaar brachten wethouders al een bezoek aan de autofabriek in Engeland. In Londen wordt al enkele jaren met elektrische taxi's gereden. Ze stoten niet of nauwelijks CO2 en fijnstof uit en zijn goedkoper in onderhoud dan het huidige wagenpark. Er rijdt al een Engelse taxi in Amsterdam, van het model dat Vos gaat aanschaffen. Maar die is nog niet elektrisch aangedreven. "Je moet ervan houden," zegt chauffeur Remi Kemperman. "Hij is prachtig. Veilig en ruim. Er passen vijf passagiers in. Maar veel chauffeurs zweren bij een Mercedes. Vanwege de status." Toch staan veel Amsterdamse taxichauffeurs wel open voor de nieuwe wagen. Vos heeft dertig gegadigden genoteerd. "Als het goed is voor het milieu, wil ik er best over nadenken," zegt taxichauffeur Joke Plomp. Pagina 4 'Taxi met stekker is net zo goed' De typische Mercedestaxi heeft in Amsterdam zijn langste tijd gehad, als het aan TCA-directeur Bas Vos ligt. Nog voor de zomer moeten de eerste twintig klassieke Engelse taxi's op elektriciteit door de stad rijden. Het grote probleem was altijd de techniek,” .. zegt TCA-directeur Bas Vos over de taxi op stroom. "Auto's op elektriciteit waren het altijd net niet. Ze trokken te traag op, hadden een veel te kleine actieradius en ze zagen er meestal niet uit." Toch is Vos ervan overtuigd dat het nu wel zal lukken met elektrische taxi's. Hij zal ze zelf importeren. Voor het einde van het jaar moeten er ten minste vijftig rondrijden in Amsterdam. De taxi's komen uit Engeland. Daar zijn ze al veel verder met elektrisch vervoer: in Londen rijden ze al jaren rond. Maar voordat de wagens hier de weg op kunnen, moet een probleempje worden opgelost, zegt Vos. "Dat stuur, dat moet naar links. Dat betekent dat de hele auto moet worden omgebouwd." Hij heeft echter goede hoop het publiek op de AutoRAI in april al een eerste model te kunnen tonen. De tekeningen worden angstvallig geheim gehouden en foto's zijn er ook niet. Volgens Vos lijkt de wagen erg op de zwarte taxi's die nu door Londen rijden. In Amsterdam rijdt alleen chauffeur Remi Kemperman met zo'n auto, maar die is niet elektrisch. De grootste nieuwigheid zit dan ook onder de motorkap. De aandrijving van de twee achterwielen geschiedt met twee elektromotoren. Die motoren worden van stroom voorzien door superkrachtige 'droge' batterijen (niet gevuld met vloeistof), die zijn ontwikkeld door een fabriek in Duitsland. Op een volle batterij kan een taxi met gemak 150 kilometer rijden. “Dat lijkt veel, maar is niet genoeg voor een ritje naar Maastricht,” zegt Vos. "En dat zijn voor taxichauffeurs nu juist de krenten in de pap." Om dat probleem op te lossen is in de auto ook een ééncilinder dieselmotor ingebouwd. Die motor dient als generator en kan de batterij onder het rijden opladen. De taxi kan dan nog tenminste een uur doorrijden. Met een liter diesel kan voldoende stroom worden opgewekt voor 150 tot 200 kilometer rijden. Ook het probleem van de matige prestaties zijn opgelost. Het nieuwste model haalt met gemak 130 kilometer. Bovendien trekt hij bijna net zo snel op als een gewone taxi." Het opladen van de batterij kost 'met een snoertje uit het keukenraam' ongeveer zes uur, zegt Vos. Er zijn ook snelladers, waarmee de batterij in een kwartier weer vol is. Die moeten worden geplaatst op de taxistandplaatsen. Bij het TCA-kantoor aan het Wisseloordplein in Zuidoost komen ook snelladers. Vos is daarover in gesprek met diverse energiebedrijven. Het is nog de vraag of de Amsterdamse taxichauffeurs, die een zeer uitgesproken voorkeur voor een Mercedes hebben, wel willen overstappen naar het klassieke Engelse model. Vos twijfelt niet. "Tot nu toe hebben dertig chauffeurs die graag in een elektrische taxi willen rijden zich spontaan bij mij gemeld . Als ze eenmaal zien dat het werkt, willen ze straks allemaal wel." Als ook andere merken met elektrische auto's komen, zullen volgens Vos alle chauffeurs de overstap maken. Het belangrijkste voordeel taxi's op elektriciteit is dat ze geen vervuiling door fijnstof en C02 veroorzaken. Het stadsbestuur is daarom enthousiast over het plan. Op 9 januari brachten de wethouders Marijke Vos en Tjeerd Herrema een bezoek aan de fabriek in Londen. Wethouder Vos bekijkt nu hoe ze chauffeurs die willen overstappen kan ondersteunen. "Taxi's rijden veel meer kilometers, vooral in de stad. Een taxi is ongeveer net zo vervuilend als dertig gewone auto's," zegt haar woordvoerder. "Wij willen dit initiatief graag steunen." Voor taxichauffeurs zijn er ook voordelen. Het is veiliger: ze zijn beter beschermd tegen boze passagiers door de ruit achter hen. De onderhoudskosten zijn lager doordat er minder bewegende delen zijn die kapot kunnen gaan en een gemiddelde chauffeur is nu per dienst 35 euro kwijt aan diesel. Rijden op elektriciteit kost een fractie van dit bedrag. Het is dan ook goed mogelijk dat een ritje in een elektrische taxi minder zal kosten dan in een gewone taxi, zegt Vos. "Daar zullen sommige chauffeurs niet blij mee zijn. Maar dat is geen reden om innovatie tegen te houden. We zullen toch maatregelen moeten nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren." |
Taxi R. Kemperman©
Laatst bijgewerkt op:
07 maart, 2016
Disclaimer
Alle informatie op deze website is met zorg samengesteld. Toch is het niet uit te sluiten dat informatie niet juist, onvolledig en/of niet up-to-date is. Taxi R. Kemperman is hiervoor niet aansprakelijk.
Alle op deze website aangeboden informatie (tekst, illustraties, bedrijfsnamen, productnamen, logo's etc.) is eigendom van Taxi R. Kemperman of van de respectievelijke eigenaren.
Het is niet toegestaan om informatie welke afkomstig is van deze website zonder voorafgaande schriftelijke toestemming te kopiëren en/of verspreiden in welke vorm dan ook.
Bezoekers van deze website kunnen op geen enkele wijze rechten ontlenen aan de aangeboden informatie.
Deze website kan links bevatten naar websites die door andere partijen dan Taxi R. Kemperman worden geëxploiteerd. Dergelijke links worden uitsluitend voor uw gemak verstrekt.
Alle rechten voorbehouden.